Tizennyolcadik nap

2016.07. 05 kedd
Zilah-Mákófalva

Zilahot jó mögöttünk hagyni. A város amúgy szép helyen fekszik. Szállásunk, vacsoránk és a reggelink is feledhető lesz. Mind mennyiségben, mind minőségben. Vacsoránk elfogyasztása már nem lesz feledhető! Nem akartunk feltűnést kelteni, így a szállóban nem létező étterem helyett a szálló előtt láttunk falatozáshoz.
                                                                                         Vacsora a szálló előtt

Zilahot elhagyva jó emelkedő veszi kezdetét. A csapat rendesen szétszakad.
Zilah 280-300 méteren fekszik, innen kell 600 méterre feltekernünk. A főút széles, a szerpentines részén még szélesebb, húzós kanyarokkal. A kamionok hátsó kereke szórja magáról a gumidarabokat. Szépen elkerülnek minket. A tetőn átbillenve jó gurulás veszi kezdetét és felbukkan a Kárpátok. Felemelő érzés látni és nagyon jó tudni, pár nap múlva a kerekek alatt lesz, testközelből érezhetjük. Már hányszor jutott eszembe egyik kedvenc könyvem: Tamási Árontól az Ábel. Talán 12 éves voltam, mikor betegen feküdtem és olvastam. Azóta vágyok Erdélybe és a Havasokba. Még vissza kell jönnöm!
Emelkedők és lejtők követik egymást. Most, hogy változatosabb a táj, az köti le a figyelmemet, kevesebbet gondolkodom. Aztán az is lehet, most értem arra a pontra, mikor sikerül a szürke hétköznapokat felednem és csak a mának élni, csak azt élvezni. Többször, sokkal többször lenne erre szükség!
Az egyik újabb csúcsra felérve egy pásztorfiú álldogál az út szélén. A rábízott marhákra figyel, ne tévedjenek rá az útra.
                                                                                                          Pásztorfiú

Nagyon nyugodtnak tűnik és gondtalannak. Én a nyugalma miatt irigylem őt, de biztos vagyok abban, ő valami másért irigyel minket.
A meleg nem tágít. Felfelé izzadunk, a lejtők pedig hamar véget érnek. Egymást követi a lejtő és emelkedő, az erdő és mező. Időnként az út mellett források, némelyiknél sorban állnak az emberek. Ezeken a helyeken a helyiek szerint gyógyvíz fakad.
                                                                                                           Panoráma

Mákófalvára több szegény település után gurulunk be. Itt már nem kell a magyar zászlót eldugni. Magyarok laknak erre a javából. A templomig kell felmennünk, közvetlenül mellette a Barátság Háza, ahol a szállásunk lesz. Talán már felesleges is mondani, itt is nagy szeretettel fogadnak minket. Javában készül a vacsoránk és előkerül a szíverősítő is.
A Barátság háza a helyiek összefogásával épült. A lak és a település várja a vendégeket. Akár zarándok, akár csak a környéket akarja megismerni.
Szegény futóink ismét kitesznek magukért, közel 70 kilométert nyomnak le ma is! Ez a 18. napjuk futással!
Vacsora előtt egy meglepetésben van részünk. 2 leányzó és egy kisfiú öltözött népviseletbe és megmutatják nekünk a színes kelmét.
Két résztvevő szülinapját is megünnepeljük!
                                                                                                  Mákófalvi népviselet

A tájról csak ennyi:
                                                                                                           Mákófalva határa

Itt is volt privatizáció, sokan visszakapták a földjüket. Mivel a régi gazdák kiöregedtek, a fiatalok elmentek máshova dolgozni, egyre kevesebben művelik a földet. A háttérben látható hatalmas rét anno művelt terület volt. Most már csak legeltetnek rajta egy kevés jószágot.

Természetesen a templomnak is megvan a maga története, a díszítéseknek is. Ezt mind nehéz lenne felsorolni és maradjon felfedezni való azoknak is, akik majd követik utunkat.