Huszonharmadik nap

2016.07. 09 szombat
Farkaslaka-Csíksomlyó

Indulásunk előtt ismét hozzák a pálinkát, búcsúzóul koccintsunk egyet. Kedvesek, aranyosak, de ezt visszautasítjuk. Nincs nagy táv mára se, de nagy szintkülönbséggel ijesztgetnek minket. Most 600 méteren vagyunk, 1000 méterre kell majd feltekernünk, ez lesz a legmagasabb szintünk.
Az út nyugodt, alig van forgalom. Egyelőre nem érezzük a nagy emelkedőt, lefelé és felfelé hullámzunk a tájjal. Máréfalva után kezdődik számomra a várt táj. Utunk folyamatosan emelkedik, ahogy egyre feljebb érünk, úgy változnak a fák. Most már szemem előtt, kézzel fogható közelségben a havasi legelők, kis patakocskák, a jellegzetes fenyők lecsüngő ágaikkal. Egyszerű fából ácsolt kerítések a jószágoknak, nehogy elbitangoljanak. Kisebb fennsíkokon tekerünk át, itt-ott egy-egy panzió, kemping. Vendégeket most nem látni. Látni a szelektíven vágott fák csonkjait, ahogy kikukucskálnak a magas fűből. Némelyik gyökerét a vízér már teljesen alámosta. Érzem az erdő, a fák, a legelő illatát. Otthon érzem magamat ezen a vidéken. Gondolatban már az egyik ösvényt koptatom valamelyik közeli csúcs irányába. Végre! Ezt vártam!
                                                                                                 Álmaimban már jártam itt

Kis panzió

Az időjárás bohókás. Felhőket kerget a szél. Ha a napot eltakarja egy felleg hűs van, elkél a széldzseki. Mikor kiderül, meleg van.
Nagyon tetszik ez a rész. Minden gondomat, bajomat elfelejtem, ha ilyen helyeket látok, ilyen tájon kerékpározhatom, vagy túrázhatok.
                                                                                Kilométerek százait, ezreit járnám ilyen utakon

A Tolvajos-tetőre érve megállunk a kereszteknél. Pihenünk, az izzadtságot szárítjuk, hosszú gurulással fogunk majd megérkezni Csíkszeredára. Míg száradunk, inkább mondanám menekülésnek a csípős szél elől, rövid történetet hallunk a keresztekről. Egy elénk jött atya mesél és olvas fel könyvből szép gondolatokat.
                                                                                                                         Keresztek a tetőn

A száguldást a tetőről nem lehet leírni, elmondani. Érezni kell. Ott kell lenni és látni az elsuhanó tájat, a sok szépséget, amit sajnos szegény hazánktól elvettek. Érezni kell a friss levegőt, látni a hegyeket, a legelőket, a forrásokat. Egy forrásnál mi is megállunk.
                                                                                               Út mellett a forrás.
Ha nincs kísérőnk, elsuhanunk mellette. Zsibbasztóan hideg vizét megkóstoljuk, töltünk a kulacsokba.
Beérünk Csíkszeredára, onnan Csíksomlyóra. A célkapu természetesen fel van állítva. Ez még nem az igazi befutónk. Az igazi majd több óra múlva, mikor a két futónk is megérkezik. Tartsanak ki! Már nincs sok hátra!
(Mire beérkeznek, addigra mi már elfoglaltuk a szállásunkat, sétáltunk, söröztünk, zuhanyoztunk.)
A futók és köztünk folyamatos az összeköttetés. Telefon, CB, stb. Tudjuk kilométer pontosan, hol vannak, mennyire fáradtak. Már csak pár kilométerre vannak, eléjük tekerünk. Most lesz az igazi beérkezés! Most lehet majd ünnepelni!
A futók elöl, mi mögöttük gurulunk át a célkapun, immár utoljára. Nem lesz több indulás, nem lesz több megérkezés!
Tényleg ez az igazi beérkezés. Az igazi finálé így együtt az egész csapat. Nagyot dobbannak a szívek. Sokan veszünk nagy levegőt és sokunknak lesz fátyolos a szeme. Csodás pillanat.
Kis tömeg verődött össze a 2016-os Mária Maraton befejezésére. TV, rádió, újságírók, stb.
Rövid beszédek, köszöntők után okleveleket kapunk. A beérkezésünkről több cikk is megjelent, azokat el lehet olvasni. Erről már nem akarok írni.
A kifáradt futók alig tudják kifújni magukat, mennünk kell az ünnepi vacsorára közvetlenül a riportok után. A futóknak ez nem lesz igazi vacsora. Ennyi futás után nem olyan egyszerű az étkezés, az ivás. Sokan nem értik, nem tudják. A szervezet nagy terhelés esetén a vért oda irányítja, ahol a legnagyobb szükség van rá. A gyomor, belek környékén az erek beszűkülnek. A gyomor is összeszorul. Idő kell ahhoz, hogy a rendszer normalizálódjon. A gyomorba csak pár kanál leves, pár falat szilárd étel fér. Több óra kell a normalizálódáshoz. Viszont pár óra elteltével a szervezetet el kell látni rendesen, mert követelőzik. Az anyagcsere nagyon felgyorsul! Ilyenkor jöhet a kiadós étkezés. Akár három óra múlva még egy. Ezt sajnos nem kapták meg a futóink ezen a maratonon.
                                                                          Búcsúvacsorán a két futónk

Balról jobbra:
András, aki a futókat minden nap kerékpárral kísérte.
Egy cél lebegett a szeme előtt: Hogy mindent meg tudjon tenni a két futóért, hogy kibírják ezt az emberfeletti kihívást.
Veress Béla ultramaratonista
Kocsis Fülöp metropolita, a Mária Maraton egyik védnöke
Frank Tibor ultramaratonista

Székely szokás szerint pálinkával indul a vacsora. Mindenki felszabadult, nincs rajtunk teher, így gyorsan jön a következő kupica.
Négyen ülünk az asztalnál. Egy fiatal pap is itt kapott helyet, már javában beszélgetnek, mikor helyet foglalok. A vallások, a vallási énekek a téma. A vallási énekek mennyire lehetnek csábítók a világi hívek számára? Gospel énekek, stb. A papok előadása, prédikációja mennyire befolyásolja a hívek templomba járási kedvét?
Nem vagyok jártas a témában, de egy szemtelennek tűnő kérdést teszek fel. Azért is mondanám szemtelennek, mert egy zarándokúton vagyok, voltam.
A kérdésem:
A papok és az egyház szerepe mennyire fonódik össze az ország épp hatalmon lévő vezetésével?
Mennyire érdeke a papoknak, az egyháznak a nép félelemben és „sötétségben” tartása?
Érdekes a válasz.
Szinte azonnal az a válasz: az egyháznak nem érdeke a hívők félelemben tartása, az adott hatalom kiszolgálása. A papság, az egyház tanít.
Pár pillanat múlva:
Sajnos voltak olyan korok, mikor az egyház visszaélt a hatalmával. Olyan is volt, hogy az embereket félelemben tartották. Ezekért a tettekért az egyház már elnézést kért.
Megint eltelik pár másodperc:
Sajnos még napjainkban is vannak olyan helyek (nem is messze tőlünk), vannak olyan papok, akik félelemben tartják a híveket.
Nem kérdezek többet!
Nagyon sok tanító, segítő szándékú pap van, ők csendesek, teszik a dolgukat. Gondoljunk rájuk.
A vacsora végeztével páran elindulunk a csíksomlyói kálváriához. Elvégre Csíksomlyó a világ magyarságának zarándokhelye! A pálinka és a sör miatt elmacskásodottak a lépéseink.

A Kálvárián

Visszanézve Csíksomlyóra

Megtett utunkra visszagondolva

A csúcson túl kitűzzük a zászlót

A tetőről lassan ereszkedünk le. Szép és nyugodt a táj. Jól érezzük magunkat, egyikünk sem akarja befejezni a Mária Maratont, még csak most értünk az igazán szép hegyekhez.

Az utolsó kilométert már teljes sötétben tesszük meg a szállásig.