Tizenharmadik nap

2016.06. 30. csütörtök
Eger-Szirmabesenyő

Egerből Szentistván felé visz utunk, a Bükk hegységet délről kerüljük. Egerben többen is csatlakozni szeretnének. Ki egy napra, ki többre végig velünk Csíksomlyóig. Ennek persze feltétele is van, hisz a csatlakozás után a túravezetőnek felelősséget kell vállalnia a csatlakozóért. (Már volt példa kerékpáros csatlakozókra, és csatlakozott olyan is, aki az általunk diktált nem megerőltető tempót sem bírta. Időhöz vagyunk kötve, előre lebeszélt időpontokra meg kell érkeznünk egy-egy állomásra. Együtt kell maradni a csatlakozókkal és a leglassabbhoz kell igazodni. Persze így csúszik minden. A technikai részét is meg kell nézni a dolognak. Egy lepukkant, vagy ilyen útra alkalmatlan járgánnyal akár életveszélyes is lehet az út.) Most egy olyan ,,útitárs,, jelentkezik, akinek a kerékpárja köszönő viszonyban sincs a megbízhatósággal. Egy nagyáruházban vásárolt összteleszkópos bicikli, amire egy csomagtartó is fel van eszkábálva. A fékek keresztbe-kasba állnak. Az első és hátsó kerék még véletlenül sem fut egy nyomon. Pupig van pakolva csomagokkal. Ez az a kategória amit acél vázasnak hirdetnek, de a vasat nevezik acélnak. Tényleg fájó szívvel, de a túravezetőnknek és a szerelőnknek meg kell tagadniuk a csatlakozást, mert tényleg veszélyes a bringa.
Ismét pár gondolat ami eszembe jut:
A kereskedelemben dolgozom 35 éve. Sajnos nagyon látható, milyen ütemben romlik a termékek minősége. Ennél is nagyobb ütemben nő az újabb és újabb termékek forgalomba hozása. Sokszor ugyanaz a silány termék kerül a polcokra, csak más-más névvel. Maradjunk a kerékpároknál! Szabad olyan hegyikerékpárt (mountain bike) forgalomba hozni amelyik egy murvás lejtőn 5 kilométer alatt tönkre megy? Mi bringások azt mondjuk nem! Sok forgalmazó szerint igen! Életekkel játszanak, ennek ellenére nyugodtan árulják. Fennhangon hirdetik a környezetvédelmet, az egészséges életmódot, a biztonságot, a különböző szabványoknak történő megfelelést.
Védik a környezetet?
Nem!
Minek felelnek meg?
Semminek! Bocsánat. Megfelelnek a haszonnak. Sok-sok hasznot termelni az emberek és a környezet kárán!
Egy rossz termék előállításához is szükség van az alapanyagokra.
Fogy az energia.
Az olcsó előállításhoz nagy mennyiségben, rossz alapanyagokkal, olcsó munkaerővel számolnak.
A végeredmény?
Egy olyan termék legyártása, ami hasonlít egy jóhoz, de olcsó!
Az olcsó terméket megveszik, rövid idő alatt elromlik és ismét a környezetszennyezésnél tartunk. Kukában, árokparton, vízbe dobva, erdőben hagyva végzi az életútját a -valami-.
Ezen termékeknek talán a fele végzi újrahasznosítókban. Viszont itt ismét sok-sok energia kell a megsemmisítésükhöz, hasznosításukhoz, ami ismét csak környezetszennyezéssel jár.
Mi fogyasztók lettünk becsapva és az életünkkel is játszanak! A mi és gyermekeink és unokáink életével! Tragédia!!!

Szentistvánon az út mellett állva fogadnak minket. Kicsik és nagyok egyaránt integetnek. A kis ovisok talán azt se tudják miről van szó, de kíváncsiak. A kitett hideg víz most is jólesik, nagyon meleg van. Míg eszünk és iszunk, megcsodálunk pár kézimunkát, helyi népművészeti alkotást.
A futók megint beérnek minket. Mikor távozunk, a gyerekek kérésére ismét átmegyünk a vízkapun, amit kifejezetten nekünk és futóknak tettek ki. Ez is kedves gesztus.
Talán a mai napon távolodunk el legjobban a Mária jelzéstől. Légvonalba úgy 20 kilométerre lehetünk tőle. A Bükk lábánál Bogács-Szomolya-Cserépváralja irányába kacsázik és éri el Szirmabesenyőt.
A Bükk és a mögöttünk elmaradó Mátra vonulatait szemlélve egy pár évvel ezelőtti gyalogtúrám és még régebbi kerékpártúráim jutnak eszembe.
A gyalogtúrám emlékei élesebbek, de a másik is egy életre szól. A kerékpártúráim során a Bükk volt a célpont. Megkerültem minden irányból és pár erdei utat is bejártam.
A gyalogtúrám nagyobb kihívás volt, január végén sétáltam több napon keresztül a Kék jelzésen
Mátraházától Upponyig. Túrázóval csak Mátraháza és Bánkút környékén találkoztam, rajtuk kívül nem zavarta meg senki a nyugalmamat. Annak ellenére, hogy a tűző napon tekerünk, balról a Bükk csúcsai, jobbról a kombájnok egész napos munkája miatt porban fürdő puszta, jelen helyzetemet nem tudom úgy nézni, hogy zarándok lennék.
Mezőkeresztesen is várnak ránk. Már a település elején csatlakoznak kerékpárosok és mutatják az utat.
Gondozott udvarban, hűs árnyékban, terítettek számunkra. Keveset megyünk, ennek ellenére jól esik a hűsben időzni. Kockára vágott hűtött sárgadinnye, hajszálvékonyra szelt házi füstölt sonka, sós mogyoró, üdítő, víz, pogácsa többek között a választék. A sárgadinnye sonkával valami fenomenális. Gyorsan is fogy. Mire elfogy, már indulnánk is. Persze ez pofátlanság lenne, így most is igyekszünk mindent elfogyasztani és egy rövid beszélgetés után indulunk el. Valaki halkan megjegyzi, Romániában nem lesz ilyen fogadtatásban részünk, majd csak Székelyföldön.
A határig még van pár nap, addig még szedünk magunkra pár kilót. A futók fogynak, mi hízunk. A természet mindig kiegyenlíti a dolgokat. (Szegény Bice Bócának is annyival volt rövidebb az egyik lába, mint amennyivel hosszabb a másik.)
Közeledünk Miskolc felé. Nagyváros, nagy forgalom, sok és ideges ember. Egyikünk sincs oda a nagy forgalomban történő bringázásért, azért muszáj lesz átmenni a városon. Vitya a túravezető szépen visz át minket. Kanyargunk sokat, tekerünk reptér mellett, de épen, egészségesen érkezünk meg Szirmabesenyőre, ahol már nagyon várnak minket. Sokan várnak minket és emlékezetes fogadtatásban, vacsorában részesítenek minket.
Futóink ma 80 kilométert teljesítenek! Teljesítik. Nagy az öröm és az elismerés amit kapnak!