Tizenkilencedik nap

2016.07. 06 szerda
Mákófalva-Kolozs

Este némi csínytevés miatt apu megfedte a csapatot. Biztosan a rosszul kezelt náthája miatt ilyen morcos! Mindent nem, de ezt túléljük! Az egész társaság kiállt a csínytevőért, közösen vállalva a súlyos büntetést.
A közös bűn miatt lehajtott fejjel indulunk a mai napnak. Mákófalva zsákfalu, így egy darabon vissza kell tekernünk. Amúgy itt Mákófalván hagytam el a ruhaszárító kötelemet. 3 mm-es indítózsinór, vagy 200 kilót elbír, ha nem szedik le, sokáig lehet még használni.
Vacsora után még tettem egy sétát a faluban. Vegyes a benyomásom. Örülök, hogy látok ilyen régi falvakat. Örülök, hogy még tartanak állatokat. Szomorú is vagyok, hogy itt is még nagyon messze állnak attól az életszínvonaltól, mint az osztrákok, vagy a németek.
Pár utca aszfaltos, de nagyon sok csak kővel borított, vagy azzal se. Több háznál a trágyalé kifolyik az utcára.

Mákófalvai fényképek

Mai nagy feladatunk: át kell menni Kolozsváron. Szerencsénkre eddig nem lehet panaszunk a romániai közlekedési szokásokra. (Már említett okok sokat javítanak.) Futóinknak más a véleménye, megint csak érthető okokból.
De mi lesz Kolozsváron? Ahogy közeledünk, úgy nő a forgalom.
Én személy szerint alig várom, hogy lássam Kolozsvárt. Van elég időnk, a belvároson még át is tudjuk tolni a kerékpárokat.
A sors, a szervezés ezt nem akarja. Egy Ferences-barát személyében kapunk segítséget, aki egy elkerülő körgyűrűn vezet minket Kolozsvár szélén.
Mire egy gondolatom összeállna, teherautók hangos zaja fújja el, mint szellő a kártyavárat. Várj csak Kolozsvár! Visszajövök még! Miért akarhatják az égiek azt, hogy ekkora távot megtéve ne bringázhassak Kolozsvár belvárosában? Talán jobb is nem tudni.
A Ferences-baráttól Kolozsvár túlsó felén, egy cigány család házánál veszünk búcsút.
                                                                                 Búcsú a Ferences-baráttól

Már másnak is feltűnt, milyen rendezetlen nagyon sok porta. Első benyomásra rend van, aztán egy-két perc múlva észrevehető a rendezetlenség. A felesleges, nem használt, megunt dolgok egy sarokba, ház mögé, vagy kerítés mögé le vannak dobálva. Pár év és a természet kezdi elfoglalni.
Most is ezt látom.
                                                                                     Rend a lelke mindennek

Kolozsvár óvárosi részének kihagyása és az elkerülő úton haladás kiégette az agyamat.
Kezdjük szokni a román közlekedést, az utakat, a kikötött szamarakat, lovakat.
Ez most viszont váratlanul ér. Szomorúfűz lombjában megbúvó ló. Mikor mellé érek, kinyújtja a nyakát és szinte szájon csókol. Még van mit szokni!
Örülök, végre itt vagyunk Kolozson.
                                                                                               Kolozsi befutónk

Egy új játék lett kitalálva az itt a piros, hol a piros alapján. Itt a szállás, vagy ott a szállás?
Természetesen nem maradunk fedél nélkül, nem maradunk éhen.
Az étkezést a paplakban biztosítják számunkra, a szállást pedig most is két külön helyen.
A vacsora laktató, de gyorsan emészthető. A szállást a csapatnak az a fele amelyiknek részese vagyok, mondhatom szerencsésen kifogja. A szállás elfoglalása előtt azért még van bőven szabadidő, páran elbiciklizünk a Kolozsi Gyógyfürdőhöz. Egy régi sóbánya helyén jött létre. Annyira sós a vize, hogy függőlegesen beleállva is csak nyakig süllyed el az ember. Nagyon lubickolni nem lehet, mert csípi a szemet. A tervezettnél tovább áztatjuk magunkat egy kiadós zápor miatt. Annyira hideg az eső, fázik tőle a fejünk. Minden véget ér egyszer, a jó és a rossz is. Elül a zápor és mi ülünk a bringákra, megkeressük a többieket.
Ezt a fürdőt kár lett volna kihagyni!
                                                                                          Kolozsi Gyógyfürdő

A gyógyfürdő hátsó részének vadregényes hangulata erősen emlékeztet a régi egerszalókira.
Lassan tekerünk vissza a templomhoz a vizes aszfalton, mindenki mereng valamin.
Hangulatomat enyhén lohasztja, mikor eszembe jut, mennyi csoda mellett mentünk már el ezen az úton és nem tudtuk megnézni. Talán a többiek is ezen agyalnak.
Mire a templomhoz érünk, a futók is beérkeznek. Fáradtak és megáztak. Már csak pár nap van hátra. HAJRÁ, KITARTÁS!
Éji szállásunk pár utcával feljebb van. Régi parasztház átalakítva szinte tömegszállássá. Van egy másik épület is, újabb építésű, az jobbnak tűnik, de az ajtók zárva. A WC az udvarban, igazi falusi hagyományokat követve, pottyantós. Van egy kerti fedett kiülő, mellette nyitott kemence. Ez a felfedezés meghozza a társaság hangulatát, már indulnak is páran a falusi vegyesüzletbe sütnivalóért. A bevásárlás kétfordulós, innivaló is kell. Megszegve fogadalmunkat, sört is veszünk. Majd elfelejtem, nem is szegjük meg, István atyától feloldozást kaptunk a reggeli fogadalomra! Milyen jó egy pap a háznál. Annyit had tegyek hozzá, a papunk garanciával temet!
Míg sül a kolbász, készül a saláta, sorban lefürdünk és a ház minden zugát átnézzük. Micsoda véletlen, valaki talál egy halom kulcsot és micsoda véletlen, a másik épület ajtajai ettől véletlenül kinyílnak. Ezzel a megszokott WC, kényelmes pihenés biztosítva van.
Evés, ivás, beszélgetés, alvás zárja a mai napot.
                                          Seti megmutatja, hogyan kell telefonnal tüzet rakni