Tizenhetedik nap

2016.07. 04 hétfő
Tasnád-Zilah

A reggeli ébredés hajszálnyival visszafogottabb, mint eddig, talán nem is vagyunk annyira zajosak. A kiadós reggeli után a szokott szertartás szerint indulunk útnak, búcsúzunk házigazdáinktól.
A szeretetszolgálat kapujánál már gyülekeznek az itteni szegények, a perifériára szorultak. Csak cigányt látok. Mikor közeledünk feléjük, a kisgyerekek ijedten elfutnak. Ha nem lehetne látni új autókat, 1960-1970-es évekre gondolna az ember.
Mai utunkra úgy lettünk felkészítve, lassan közelednek a nagyobb emelkedők és Románia olyan részét érintjük, ahol erős a magyarellenesség. Az emelkedőket is és a magyarellenességet is elfogadjuk. Az emelkedőket leküzdjük, a másikat lesza...juk. A magyar zászlókat azért levesszük a bringákról, nem kell a tűzre olaj.
Folyamatosan haladunk, várjuk az emelkedőket és sóvárogva tekintünk előre, a Kárpátokra!
Szép hazánk! De nagyon széttéptek a hatalmak! Egy ország, mely saját magával határos!
A mellékutakon nincs bajunk a közlekedéssel és a főutak sem okoznak gondot. Ez utóbbit több tényezőnek is köszönhetjük: sokan vagyunk és mögöttünk a záróautó. A Land Rover a bazi nagy utánfutóval egy kamionnak is akadály. Seti, a Defender vezetője sem megy a szomszédba pofátlanságért, zokszó nélkül beáll az út közepére, ha védeni kell a csapatot. Utólag is köszönet érte. Egy két-kamionos ezt úgy bosszulja meg, hogy szembe forgalom ide, vagy oda, ő előz és az árokba túrja a szemből jövőket. (Ezt szó szerint értsd!)
Megyünk át szegény és gazdag településeken is. Hogy melyik miért gazdag és szegény, ezt nem lehet megmondani.
A határt már 100 kilométerre magunk mögött tudhatjuk.
A napi rutin annyiban változik, nincsenek napközben kötelező megállásaink. Nincs frissítés, nincs ingyen kaja. Egyáltalán nem okoz gondot, de annyira megszokja az ember a jót és olyan gyorsan, hogy hiányzik.
Ezek hiányában most egy-egy településen megállunk, bevásárolunk, majd egy arra alkalmas helyen falatozunk.
Eddig még mindenhol értenek magyarul és beszélnek is. Nincs itt gond!
                                                                                     Pihenés, pipilés valahol

Zilahba az E81-es úton érkezünk meg. Nagyváros, a forgalom is nagy. Olyan girbe-görbe útvonalon érjük el éjszakai szállásunkat, mint az ökörhú..zás. De megérkezünk. A megérkezés két legemlékezetesebb pillanata, mikor István, a pádre, eltépi izomból a bringaláncot és az, amikor az utca elfogy. Egykor még volt, aztán jött egy nagyobb eső és elmosta. Úgy elmosta, hogy csak na! Még jó, hogy egy erősebb kerítés megfogta az áradatot. (Magyar ember építette!) Ezt a nüansznyi akadályt is leküzdjük és megérkezünk Zilah stadionjához és a stadion melletti retro szállásunkhoz. (20 évvel ezelőtt is már retro lehetett.) Bocsánat az ilyen jelzőkért, de jól esik leírni, kimondani. Azt is hozzáteszem, végig nagy betűkkel: NAGYON SOKSZOR ÖRÜLNE A VÁNDOR ILYEN SZÁLLÁSNAK!
A szállások elfoglalása után szinte mindenkinek a legfontosabb teendője a WIFI beállítása és a hálóra történő fellépés.
Ma is csak órákkal később érnek be a futók. Az ő napjuk megint nehezebb volt és a közlekedésből is a rosszabbat kapják. Sokszor csak 1-2 arasznyival húznak el mellettük az autók. Egy biztos, a következő Mária Maratont a futók számára más útvonalon kell vinni és külön a bringásoktól!
A szállodában étterem, bár, presszó már nem működik. A vacsoránkat és a reggelinket is úgy hozatják.
A berendezésre nincs panasz. Van tévé és van hűtő is. Ez utóbbi a fontosabb. A pádréval és Mókicával kerülök egy szobába. Mókica hozott bort otthonról, az kerül behűtésre és minőségellenőrzésre. Amúgy Mókicának pár napja volt a diplomaosztója, három napig hiányzott is a csapatból emiatt.
A szálló kívülről rosszabbat mutat, mint belülről.
                                                                        Kívülről rosszabb, mint belülről

A stadion is hasonló kiállású, mint a szállónk. Ráférne a javítás.
A villanyoszlopok töméntelen vezetékben fuldokolnak.
Ez az egész érdekes, de mégsem az. Már hallotta az ember, de mégis más saját szemmel látni.